Bewustwordingsactie 2025
GOED GEVOED OUDER WORDEN
van 7 t/m 11 april 2025
Voedzaam en gevarieerd eten helpt om fysiek én mentaal gezond te (blijven) leven. Ook als we ouder worden.
Als partners van het Partnernetwerk Ondervoeding Ouderen (POO) brengen we samen ondervoeding bij ouderen in Nederland onder de aandacht. Omdat we ondervoeding willen voorkomen, tijdig signaleren en optimaal behandelen, in alle sectoren van de zorg en het sociaal domein. Met elkaar maken we het verschil om (risicofactoren voor) ondervoeding bij ouderen onder de aandacht te brengen.
Kom ook in actie van 7 t/m 11 april 2025!
We nodigen je van harte uit de communicatie-uitingen Bewustwordingsactie GOED GEVOED OUDER WORDEN te delen in week 15:
van 7 t/m 11 april 2025. In 2025 willen we de focus richten op verpleegkundigen en verzorgenden in zorg en welzijn, die ouderen zien en begeleiden. Het (risico op) ondervoeding wordt immers nog onvoldoende gesignaleerd en daarom niet tijdig behandeld. Enkele cijfers uit recent onderzoek in Nederland (Zügül et al, 2023);
– 8,5% van alle thuiswonende 65-plussers hebben een hoog risico op ondervoeding, dit is 19,5% voor de groep 85-plussers thuis
– bij 65-plussers, die alleen wonen, loopt dit op tot 13,5%
– 16% van de 65-plussers met thuiszorg hebben een hoog risico op ondervoeding
– 22% van de 65-plussers met een slechte eetlust hebben een hoog risico op ondervoeding.
Ondervoeding heeft veel negatieve gevolgen voor de gezondheidstoestand van mensen en hun kwaliteit van leven.
Laten we daarom samen zoveel mogelijk verpleegkundigen en verzorgenden en andere professionals in zorg en welzijn en hun organisaties bereiken om ondervoeding te voorkomen, eerder te signaleren en actie te ondernemen voor een adequate behandeling. Met elkaar kunnen we 65-plussers, kwetsbare ouderen en hun naasten informeren over het belang van GOED GEVOED OUDER WORDEN.
Hoe werkt het?
Hierna vind je 8 berichten (tekst + beeld) specifiek voor een bepaalde doelgroep. Per doelgroep zijn verschillende beelden beschikbaar, die je verspreid over de week en verschillende media kunt inzetten.
- Kies één of meerdere berichten (beeld met bijbehorende tekst) die past bij de doelgroep van jouw organisatie of achterban
- Voor de beste kwaliteit beeld adviseren we je de afbeeldingen uit onze Google Drive te downloaden
- Deel één of meerdere berichten via sociale media, nieuwsbrief, intranet etc.
- Repost (onze) berichten op LinkedIn in de week van 7 t/m 11 april 2025
- Buiten deze week kan je natuurlijk ook de beelden en boodschappen inzetten.
- Zie voor samenvattend overzicht hier
Waar vind je wat je nodig hebt?
In onze Google Drive vind je:
- Afbeeldingen (deze zijn vrij te gebruiken)
- Logo van GOED GEVOED OUDER WORDEN
- Logo POO (uitsluitend voor de aangesloten partners).
Meer informatie, heb je vragen of opmerkingen?
Mail naar info@kenniscentrumondervoeding.nl voor vragen over de bewustwordingsactie GOED GEVOED OUDER WORDEN. Voor meer informatie over het Partnernetwerk Ondervoeding Ouderen klik hier.